Afvallen zonder dieet

Afvallen zonder dieet

Is afvallen zonder dieet te volgen mogelijk? Het is denk ik belangrijk om twee dingen te onderscheiden: A) is het mogelijk en B) is het waarschijnlijk. Mogelijk is het absoluut en in dit artikel zullen we er een aantal tips voor geven, maar zelfs als je die tips volgt is het nog niet per se erg waarschijnlijk.

Wat is afvallen

Als je al een paar artikelen van ons hebt gelezen weet je dat we het graag simpel houden en (daarom?) altijd met calorieën starten. Wie wil afvallen moet minder calorieën binnenkrijgen dan zijn of haar lichaam nodig heeft. Zo simpel is het.

Wie wil afvallen zonder een dieet te volgen, moet er dus voor zorgen dat er bij wijze van spreken “ongemerkt” minder calorieën binnen komen of meer calorieën verbrand worden. Uit onderzoek blijkt echter dat zelfs mensen die een dieet volgen er moeite mee hebben om de regels te volgen, de kans dat het spontaan gaat is dus ook niet zo groot. Als je het toch wilt proberen geven we je hier een paar tips:

Tips om af te vallen zonder dieet

Er zijn een aantal manieren waarop je ongemerkt vrij veel calorieën kunt binnenkrijgen. Als je dat aanpakt, kun je al behoorlijk wat vooruitgang maken. De eerste paar tips zijn daar dus op gebaseerd:

  • Drink geen calorieën. In alcohol, frisdrank, vruchtendranken en vooral ook energiedrankjes zitten behoorlijk wat calorieën. Veel mensen nemen deze niet mee in het aantal calorieën dat ze dagelijks binnenkrijgen. Door al deze drankjes te vervangen door water, thee, koffie en eventueel light frisdrank, zul je zo honderd tot tweehonderd calorieën per dag kunnen besparen.
  • Hou je porties onder controle. Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat we meer eten als we van grotere borden eten. Schaf een aantal kleinere borden aan en spreek met jezelf af dat je voortaan vooral van die borden eet. Beperk ook het aantal keren dat je buiten de deur gaat eten omdat je daar de porties niet onder controle hebt.
  • Beweeg meer. Veel mensen hebben een ingebakken tegenzin tegen sport. Je kunt echter al een hoop calorieën verbranden door energieker te worden gedurende de dag. Door bijvoorbeeld op de fiets boodschappen te doen en niet in de auto. Of door ’s avonds een stuk te wandelen.
  • Ga verder bij de snoep vandaan zitten. Uit psychologisch onderzoek is gebleken dat we nog steeds koekjes in huis kunnen hebben, als we ze maar ver weg zetten. Dus niet in de keuken, maar in de kelder bijvoorbeeld of ergens achterin de kast waar je er moeilijk bij kunt. Het klinkt misschien stom om jezelf zo te foppen, maar waarom eigenlijk niet?

Met deze simpele tips kun je al snel een paar honderd calorieën verbranden. Als je dat lange tijd vol houdt, is het dus mogelijk dat je flink wat kilo’s verbrand. In de praktijk zien we echter dat het lichaam er op gebrand is om het aantal calorieën waar het aan gewend is te behouden. Als je er niet bewust aandacht aan besteedt, zal het je dan ook snel kunnen overhalen om weer meer te gaan eten. Dus rest de vraag:

Waarom niet gewoon een dieet volgen?

Een dieet volgen is niet zo ingrijpend als je wellicht denkt. Je denkt misschien aan Spartaanse leefregels waar absoluut geen speling in zit, maar zo streng hoeft het helemaal niet te zijn. Je hoeft ook niet te sporten totdat je niet meer kunt staan en hijgend en puffend op de grond stort.

Een dieet zorgt er simpelweg voor dat je de aandacht bij je eten houdt, waardoor je zeker weet dat je een aantal kilo’s afvallen. Na een leercurve van ongeveer een maand, kost het je nog vijf minuten per dag om een goed dieet vol te houden. Dat is niet teveel van je gevraagd toch?

 

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *