De kleine dingen doen er niet toe

De kleine dingen doen er niet toe

Veel van de informatie die we op dit weblog bespreken, is vooral van belang voor gevorderde (kracht)sporters die maanden moeten vechten voor een pond extra spiermassa of voor een procent lager vetpercentage. Toch krijgen we van iedereen vragen over de meest krankzinnige details. Het leek tijd om daar eens een artikel aan te besteden.

Start met de grote dingen

Er zijn in principe drie belangrijke dingen waar je op moet letten als je af wilt vallen of spieren wilt kweken. Je moet allereerst weten wat je eet. Daarvoor vind je overal wel tips om af te vallen. Daarnaast moet  je sporten en je moet dat vooral lang volhouden. Het is dus voor een groot deel psychologisch.Stel jezelf de volgende vragen:

  • Hoeveel calorieën mag je eten? Hoe kom je aan dat getal?
  • Hoeveel calorieën eet je elke dag? Hoe weet je dat?
  • Is je sport voldoende zwaar om je spieren te doen groeien? Hoe weet je dat?
  • Wat is je vooruitgang? Hoe sta je er voor in vergelijking met vorige maand en twee maanden geleden?

Wie antwoord kan geven op deze vragen is over het algemeen goed bezig. Je krijgt minder calorieën binnen dan je nodig hebt (of meer als je aan wilt komen), je laat je spieren groeien en je houdt bij wat voor effect dat heeft op je prestaties. Het zal je misschien ongeloofwaardig in de oren klinken maar voor de meeste mensen is dit voldoende om af te vallen tot een blokjesbuik en eventueel ook nog wat spiergroei te behalen ook (niet tegelijkertijd uiteraard).

Doorgaan met de kleine dingen?

De vraag is of je daarna nog aandacht moet besteden aan de kleine dingen. Ik noem even wat vragen die zoal voorbij komen:

  • Hoelang moet ik rust houden tussen sets? (antwoord: dat hang er vanaf waar je voor traint)
  • Moet ik eiwitten nemen voor of na de training? (antwoord: dat maakt niet uit)
  • Welke soort creatine is het best?  (antwoord: geen idee)
  • Kun je beter met een lege maag aan cardio doen of na je krachtraining? (dat hangt van je doelen af)

Een aantal van deze vragen zullen we wel op de site bespreken, maar de invloed die ze zullen hebben op je resultaten is heel beperkt. Stel dat je door dit soort  kleinigheden 25 procent extra resultaat kunt halen. Dat is mooi meegenomen, maar je zou je net zo goed wat minder zorgen kunnen maken. Die 25% betekent alleen dat je het wat langer vol moet houden.

Het lichaam dat de meeste mensen willen halen is dusdanig gemakkelijk te bereiken, dat je je eigenlijk geen zorgen hoeft te maken over de kleinigheden. Als je de volgende Mr. Olympia wilt worden is het de moeite waard om aandacht te besteden aan de kleine details, maar als je gewoon een mooi lichaam op het strand wil, maakt het eigenlijk weinig uit of je cardio ’s ochtends doet of na je training.

Je mag natuurlijk best letten op de kleine dingen, maar we zien vaak dat mensen zo veel aandacht aan de kleine dingen besteden en de grote dingen die veel meer invloed hebben uit het oog verliezen. Daar moet je voor oppassen.

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *