Hoe belangrijk zijn de details?

Hoe belangrijk zijn de details?

We krijgen bijna dagelijks vragen over training en voeding (we vragen er dan ook om). Het valt ons op dat veel van die vragen behoorlijk op de details ingaan. “Wat is de beste verhouding van mijn macro’s?”, “Hoeveel tijd moet ik aanhouden tussen mijn sets” , “Na hoeveel minuten na de training moet ik eten?”. Laten we voorop stellen dat we de vragenstellers begrijpen, maar de vraag is echter wel of dit wel allemaal noodzakelijk is.

Hoe belangrijk zijn de details?

Maakt het echt uit dat je elk detail precies goed hebt in je dieet en tijdens je werk in de sportschool? Om die vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst een belangrijk onderscheid maken.

Als je behoorlijk of zelfs zeer zwaar overgewicht hebt, maken details eigenlijk niets uit. Hou je calorieën bij, sport meer en hou dat vooral lang vol. Als je dat doet zul je een mooi, geleidelijk vetverlies realiseren op een manier die betrekkelijk gemakkelijk vol te houden valt.

Zit je tegen de 15% lichaamsvet aan en wil je er nog wat afkrijgen? Dan is het de moeite waard om wat dieper op de details in te gaan. Zelfs dan is het echter niet altijd verstandig om je obsessief aan je dieet te houden. We geven maar een paar argumenten om dat te onderbouwen:

• Als je een dieet helemaal strikt volgt, wordt het vaak een stuk minder leuk en een stuk minder goed vol te houden. Wij zijn er van overtuigd dat een niet perfect dieet dat je een jaar volhoudt, stukken beter werkt dan een perfect dieet dat je een maand volhoudt. Effectiviteit is met andere woorden niet je enige zorg, efficiëntie ook.

• De verschillen tussen een perfect dieet en een goed dieet zijn niet zo verschrikkelijk groot. Over het algemeen kun je stellen dat 80% van je resultaat uit 20% van je inspanningen komt. De rest is gedoe in de marge en kan uiteindelijk ook opgevangen worden door langer door te gaan.

• We krijgen er niet heel veel mee te maken gelukkig, maar eetstoornissen liggen in dit gebied altijd op de loer. Uiteindelijk is het belangrijk om te onthouden dat een goed lichaam krijgen of hebben niet het belangrijkste in je leven is. Als je dieet en je sportschema je hele leven gaat overheersten is het wellicht tijd om een stapje terug te doen.

Wil je toch werken aan de details, neem dan in ieder geval de volgende overwegingen in acht.

De details van vetverlies

Letten op de details van je sport en eetregime kan voordelen hebben, maar ook nadelen. We noemen een paar uitgangspunten waar je je beter aan kunt houden.

• Experimenteer met mate. Veel mensen zijn bereid om op een dieet over te stappen dat nog beter schijnt te zijn, zelfs als dat betekend dat ze een goed dieet moeten achterlaten. Pas op met het heen en weer springen tussen verschillende diëten en fitnessschema’s, ander kun je zomaar datgene dat voor jou werkt missen.

• Geloof niet in de wetenschap. We weten dat dit een wat gekke uitspraak is, maar toch is het wel belangrijk om te benoemen. Wij gaan zoveel mogelijk van de wetenschap uit in het samenstellen van onze voedingsschema’s en onze fitnessschema’s. Maar als blijkt dat iets niet werkt of nauwelijks extra toegevoegd waarde biedt, halen we het er ook weer uit. Waar we eerder zeiden dat je iets niet moet veranderen als het werkt, moet je natuurlijk iets dat niet werkt wel veranderen.

• Zorg dat het leuk blijft. Malen over je voeding is niet leuk. Je schuldig voelen over een gemiste maaltijd ook niet. Jezelf zien als een proefkonijn wel en jezelf verwonderen over de mogelijkheden van het menselijk lichaam ook.

Kort samengevat kunnen we zeggen dat de details niet vreselijk belangrijk zijn. Kies een schema uit, hou je er aan en hou dat flink lang vol, dan zul je een behoorlijk eind komen.

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *