Stress en afvallen

Stress en afvallen

Wie hard aan het werk is om vet te verliezen kan stress er niet bij gebruiken. In dit artikel sommen we een aantal redenen op waarom stress en afvallen niet samen gaan. Daarnaast bespreken we manieren om de stress te beperken.

De effecten van stress op vetverlies

Stress heeft op veel verschillende manieren een effect op je vetverlies. Die invloed kan zowel direct lichamelijk zijn als indirect via je psychologie. We bespreken hier een aantal van die nadelen:

  • Wanneer je stress hebt, wordt het hormoon cortisol aangemaakt in je lichaam. Dit hormoon zorgt er voor dat je gemakkelijker buikvet aanzet en heeft ook een negatieve impact op je spiergroei.
  • Daarnaast zorgt cortisol er ook voor dat je meer vocht vasthoudt. Dat kan er voor zorgen dat je wel degelijk vet verliest, zonder dat dit terug te zien is op de weegschaal. Indirect kan dit er voor zorgen dat je je motivatie verliest of onverstandige dingen gaat doen in een poging om meer vet te verliezen.
  • Daarnaast heeft stress een invloed op je zelfdiscipline. We zien regelmatig dat mensen onder grote stress andere, minder gezonde keuzes maken dan mensen zonder stress. Emotionele eters staan er bijvoorbeeld bekend om dat ze emoties (zoals stress) proberen tegen te gaan door te eten.
  • Stress heeft ook effect op je energie. Voor een goede workout heb je voldoende energie nodig en stress kan er voor zorgen dat je onvoldoende energie hebt om het beste van jezelf te laten zien in de sportschool.
  • Tot slot zorgt stress er voor dat je minder snel hersteld. Naast voeding en sport is rust een van de belangrijkste factoren in vetverlies en in spiergroei. Als die rust in de weg wordt gestaan door stress, kan dat je resultaten in de weg staan.

Stress tegengaan

Stress heeft natuurlijk sowieso veel invloed op je presten, ook buiten het afvallen om. Zo blijkt het dat stress meer mensen ziek maakt op het werk dan welke aandoening ook. Het is dus belangrijk om stress buiten de deur te houden. Maar hoe doe je dat dan? We geven een aantal tips:

  • Haal je niet teveel stress op de hals. Kinderen, een baan, een sociaal leven en dan ook nog moeten sporten en willen afvallen is misschien een beetje veel. Als je nieuwe doel stelt in je leven (zoals afvallen) is het verstandig om ook afscheid te nemen van andere doelen. Je kunt niet alles tegelijk.
  • Ga op een andere manier met stress om. Vaak zit de stress niet zozeer in de situatie, maar vooral in de manier waarop we tegen die situatie aankijken. Een bezoekje aan een psycholoog of een boek over psychologie lezen kan je helpen om anders tegen situaties aan te leren kijken.
  • Slaap goed. Het is makkelijker gezegd dan gedaan omdat stress een goede slaap vaak in de weg staat. Toch is het belangrijk om je rust te pakken en zo mogelijk goed te slapen.

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *