Zelfdiscipline is niet genoeg

Zelfdiscipline is niet genoeg

Gewoon doorzetten. Dat is ongeveer de opvatting die er in de populaire media heerst over afvallen. Wilskracht is echter niet voldoende om een zwaar probleem als afvallen te tackelen. Slim gebruik maken van motivatie, het beïnvloeden van je situatie en het verzamelen van positieve feedback is waar het werkelijke geheim van afvallen ligt.

Zelfdiscipline

Er is binnen de psychologie de afgelopen tijd veel onderzoek gedaan naar zelfdiscipline. Onder andere door Baumeister die er ook over geschreven heeft in “Wilskracht”. Het blijkt dat zelfdiscipline een bron is die uitgeput kan raken.

Aan het begin van de dag kun je met andere woorden gemakkelijk weerstand bieden aan dat lekkere pak koekjes in de kast, maar na verloop van tijd wordt de verleiding groter en groter, totdat je er uiteindelijk aan bezwijkt. Voeg daar een stressvolle dag aan toe en honger in verband met een dieet en je gaat geheid voor de bijl.

In verband met afvallen is het extra schrijnend dat zelfdiscipline aangevuld wordt door te eten. Je moet dus energie hebben om je natuurlijke neiging om te eten onder bedwang te houden en je krijgt die energie (onder andere) uit eten.

Beïnvloeden van je situatie

Het is dus erg lastig om jezelf te bedwingen, zeker als je op dieet bent. Daarom is het gemakkelijker om een situatie te creëren waarin je niet in de verlokking komt.

In afvalprogramma’s zie je vaak dat men eerst door huis loopt om alle “foute” voeding te verwijderen. Dat is een uitstekend begin voor iemand die op een dieet wil (ze doen af en toe wel iets goed). Op die manier hoef je simpelweg niet steeds meer weerstand te bieden aan al dat lekkere eten.

Uit onderzoek van onder andere Baumeister blijkt dat het zelfs helpt om het voedsel minder beschikbaar te maken. Het helpt dus al als je het op zolder legt in plaats van in de koelkast.

Motivatie

Een beetje zelfdiscipline is best haalbaar, als je er maar iets tegenover zet. Het blijkt dat mensen die sterker gemotiveerd zijn, minder zelfdiscipline nodig hebben. Maar hoe blijf je gemotiveerd bij iets dat vervelend is? Er zijn drie onderdelen in deze formule:

Motivatie = resultaat – inspanning

Als je inspanning veel groter is dan het resultaat, zal je motivatie snel als sneeuw voor de zon verdwijnen. Als je het haat om vroeg op te staan en het haat om hard te lopen, doe je er niet goed aan om ’s ochtends vroeg te gaan rennen. Geen enkel resultaat zal dan genoeg zijn om je motivatie te behouden.

Kies dus een sport en een dieet dat werkt en dat goed bij je past. Wij zijn van mening dat een dieet dat je lekker vindt belangrijk is dan een dieet dat perfect is vanuit afvaldoeleinden.  Hetzelfde geldt voor sport. Als je fitness vreselijk vind, mag je best gaan hardlopen. En als je teveel weegt om prettig te kunnen hardlopen, kun je beter thuis wat squats doen en opdrukken proberen.

Positieve feedback

Zoals we hierboven al aangaven is het belangrijk om resultaat te halen als je gemotiveerd wilt blijven.  En als je resultaat wilt krijgen, moet je meten. Meten is weten en bij gewichtsverlies (vooral als je vrij veel vet hebt) is dat gewichtsverlies soms niet direct te zien. Meten helpt je dus om te merken dat je vooruitgaat (of achteruit, als we het over je vetpercentage hebben).

Is zelfdiscipline helemaal niet nodig?

Dat zelfdiscipline eindig is, betekend natuurlijk niet dat je het helemaal niet hebt. Of helemaal niet nodig hebt. Zelfdiscipline kun je het best aanwenden als een manier om de zaak aan het rollen te krijgen.

Als je een goed, slim dieet volgt en een sport doet die bij je past, zul je misschien een maand of twee a drie zelfdiscipline nodig hebben. Daarna wordt het een stuk gemakkelijker en zul je er zelf plezier in krijgen. Plezier in het feit dat je meer energie hebt, in het feit dat je er beter uitziet en in het feit dat je resultaat hebt en trots op jezelf kunt zijn.

 

 

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *