3 Uiterst effectieve trainingsprogramma’s

3 Uiterst effectieve trainingsprogramma’s

High Volume Training

Bij dit systeem wordt veel getraind met veel sets en met langere sessies. Het wordt door veel bodybuilders gebruikt. Het wordt meestal gebruikt bij een split routine maar het kan ook voor een full body routine gebruikt worden. Bij een high volume trainingsroutine wordt er één of twee spiergroepen per sessie getraind. Per spiergroep worden meerdere oefeningen gedaan om de nadruk te leggen op de verschillende spiervezels en met een andere invalshoek. Dit wordt gedaan met meerdere sets per spiergroep. Door de langere duur per sessie worden de spiergroepen opgedeeld over verschillende trainingen.

 

High Intensity Training (HIT)
High Intensity Training is een trainingsroutine met full body trainingen. Het is een low volume systeem maar met een hoge intensiteit. Er worden drie trainingen per week gedaan met 8 tot 12 oefeningen per training. Per oefening is gaat het maar om één set die met een hoge intensiteit gedaan wordt. Er worden één of twee warm up sets gedaan per oefening. De trainingssessies zijn kort maar intensief.

 

Bulgaars systeem
Het Bulgaarse systeem werd bekend door het team Bulgaarse gewichtheffers onder leiding van Ivan Abadjiev. Deze behandelde de gewichtheffers als echte atleten en liet ze elke dag veel uren trainen. Een gemiddelde trainingsdag voor een Bulgaarse gewichtheffer bestaat uit meerdere trainingen per dag. Er wordt vooruitgang geboekt door progressive overload bij dit systeem. Elke dag wordt er toegewerkt naar een dagelijkse max. Een systeem waarbij er elke dag maximaal getraind wordt verhoogt het risico op blessures. Het is zwaar voor de spieren, gewrichten, pezen en ligamenten.

 

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *