Powerliften

Powerliften

Powerliften is geen bekende sport in Nederland (eigenlijk nergens in de wereld). Het is echter wel een sport die voor veel amateurs een nuttige toevoeging kan zijn op het trainingsrepertoir. Ik ben er zelf in ieder geval helemaal gek van en zal er daarom hier een korte inleiding op schrijven.

Wat is powerliften

Powerliften is een manier van trainen die zich concentreert op drie oefeningen: Squatten, Bankdrukken, Deadliften.

Tijdens de powerlift training probeer je simpelweg om zoveel mogelijk gewicht op deze drie oefeningen te verzamelen. Dus zoveel mogelijk squatten, zoveel mogelijk bankdrukken en zoveel mogelijk deadliften.

Het is belangrijk om het powerliften niet te verwarren met gewichtheffen. Gewichtheffen concentreert zich op meer gecompliceerde lifts en is meer een vaardigheid (waar wel enorm veel kracht voor nodig is) dan een pure krachtinspanning.

Het uiteindelijk doel van dez powerlifttraining kan een wedstrijd zijn. Deze wordt in veel gevallen een “meet” genoemd. Tijdens deze wedstrijd moet je eerst squatten, dan bankdrukken en vervolgens deadliften met een zo groot mogelijk gewicht. Je kunt je wellicht voorstellen dat het nog een hele klus is om zwaar te deadliften nadat je al zwaar gesquat hebt en dat is dan ook een belangrijk deel van de uitdaging.

Beelden van een powerlifting wedstrijd. Je krijgt drie pogingen per oefening. Je uiteindelijk scores is de optelsom van alle lifts.

De voordelen van powerliften

Het grote voordeel van powerliften voor mij is dat het je de mogelijkheid geeft om per training te zien dat je vooruitgang maakt. Althans, dat kun je in de eerste paar maanden. Na verloop van tijd heb je meerdere trainingen nodig om vooruitgang te boeken maar ook dan kun je duidelijk zien dat je steeds zwaardere gewichten kunt tillen.

Ik heb ook wel aan de traditionele bodybuilding training gedaan, maar had daar nooit echt het idee dat ik vooruit ging in kracht. Ik werd weliswaar gespierder, maar niet per se sterker. En kracht is natuurlijk een stuk beter te definiëren dan spiergroei.

Ter vergelijking: in mijn eerste drie maanden powerlifting ging mijn benchpress van 60 kilo naar 90 kilo. Aan het eind van die drie maanden drukte ik  meer dan ik ooit had gedaan tijdens mijn bodybuilding training.

Powerlifting programma’s

Het meest bekende powerlifting programma is Starting Strength. Dit programma van de Amerikaanse powerlifter Mark Rippetoe is specifiek gericht op beginners die snel sterker willen worden. Het programma concentreert zich op de drie oefeningen die tijdens het powerliften centraal staan en voegt er nog een aantal compound oefeningen aan toe.

Starting Strength werkt heel specifiek met een schema dat elke week gewicht toevoegd aan je oefeningen. Als je bijvoorbeeld begint met een lege stang bij het squatten, voeg je daar de volgende training 5 kg aan toe. Dat kan al heel snel oplopen zodat je na een paar maanden gemakkelijk boven de honderd kilo kunt squatten.

Beginnen met powerliften

Powerliften is tegelijkertijd heel eenvoudig en vrij ingewikkeld.  Het is eenvoudig omdat het steeds weer over dezelfde oefeningen gaat. Het is echter ingewikkeld omdat het meestal wel even duurt voordat je die oefeningen onder de knie hebt. In het ideale geval volg je in eerste instantie een cursus om de oefeningen onder de knie te krijgen. Helaas is het echter zo dat powerlift cursussen nauwelijks gegeven worden in Nederland.

Je kunt gelukkig een hoop van youtubefilmpjes leren. Daarnaast kan het helpen om je lifts te filmen en deze te laten beoordelen op het forum van starting strenght. Zorg voor dat je dit doet wel dat je het boek gelezen hebt. Men waardeert het namelijk vaak niet als je beginnersfouten maakt die voorkomen hadden kunnen worden door het boek te lezen.

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *