Vrouwen en krachttraining

Vrouwen en krachttraining

Strong is the new sexy wat ons betreft. Toch voelen veel vrouwen zich er niet prettig bij om met zware gewichten te trainen. Je hoort dan toch nog vaak: maar ik wil niet heel gespierd worden! Geloof ons nou: je wordt niet heel gespierd! Voor mannen is het al een hele klus om echt gespierd te worden, maar voor vrouwen is het zo goed als onmogelijk. In dit artikel gaan we op die angst in en bespreken we wat wel een goed eet en sportschema is voor vrouwen.

Waarom vrouwen geen bodybuilder worden

Vrouwen krijgen geen bodybuilder fysiek omdat ze simpelweg te weinig testosteron hebben. Maar vrouwelijke bodybuilders dan? Laten we een duidelijk voorbeeld geven. Dit zijn de ms Olympia uit 1981 en uit 2013:

vrouwen bodybuilding

We willen hiermee maar aangeven dat vrouwen een stuk minder gespierd waren destijds dan dat ze tegenwoordig zijn. De reden?

Drugs natuurlijk! Iedere mannelijke en vrouwelijke bodybuilder gebruikt tegenwoordig gigantische hoeveelheden drugs. Begrijp me niet verkeerd, het is nog steeds een hele prestatie want ze trainen en eten ook perfect, maar het soort reusachtige afmetingen kan pas behaald worden met de hulp van flink wat drugs.

Ik zou me kunnen voorstellen dat je vind dat de mevrouw uit 1981 ook nog wat de gespierd is voor je smaak. Maar vergeet niet: dit was de absolute top destijds. Een vrouw die voor haar sport leefde en een enorm laag vetpercentage had. En dan is dit het maximale wat je kunt verwachten…

Hoe vrouwen wel moeten trainen

Ook voor vrouwen bestaat een dieet uit drie regels:
• Hou je calorieën in de gaten
• Sport voor spieren
• Hou vol!

Voeding

Voor vrouwen ligt het allemaal een stukje minder complex omdat ze eigenlijk nooit werken aan spiergroei. Je kunt dus eigenlijk altijd met een dieet op of onder onderhoud werken en hoef dus minder te bulken.

Simpel gezegd moet je, als je af wilt vallen, ongeveer 500 calorieën minder eten dan je dagelijks nodig hebt. Er staat op deze site uitgelegd hoe je je calorische behoefte meet. Als je op den duur genoeg afgevallen bent, kun je gaan eten op onderhoud. Oftewel: precies zoveel calorieën als je nodig hebt. Dat betekend dat je flink wat calorieën mag eten en toch niet zult aankomen. In de praktijk zien we dat vrouwen eigenlijk nooit boven hun onderhoud hoeven te eten om spieren aan te zetten. Als je niet voldoende vooruitgang ziet in je spierontwikkeling, kun je het natuurlijk wel proberen.

Een speciale vermelding willen we hier maken voor eiwitten. Voor veel vrouwen staat dit zo ongeveer gelijk aan testosteron gebruiken. Eiwitten zorgen er echter vooral voor dat spieren behouden worden en eventueel dat spieren aangemaakt worden. Het is geen middel dat je direct gigantische biceps geeft of iets dergelijks.

Sport voor spieren

Spieren maken dat je lichaam harder en strakker is. Dat staat bij iedereen beter en dus ook voor vrouwen. Het beste wat je kunt krijgen met een lichaam zonder krachtsport is een plat lichaam. Wij kennen vrouwen die marathons lopen en toch geen mooie billen hebben. We zouden ze graag op een dieet van squats en hip thrusters zetten om wat vorm in dat lijf te krijgen, maar vaak is het tegen dovemansoren gezegd.

Het voordeel van krachtsport is dat je ook echt kunt bouwen aan je lichaam. Vind je dat je wat een al te strakke blokjesbuik krijgt (gefeliciteerd met je doorzettingsvermogen!), ga dan wat hoger zitten in je calorieën, wil je werken aan mooiere lijnen in je rug, doe wat mee rugoefeningen etc. De vraag: “wordt ik van fitness niet…” kan eigenlijk altijd ontkennend beantwoord worden. Je wordt namelijk simpelweg wat jij wilt worden als je fitnesst.

Hou vol

Volhouden ligt aan de basis van elke lichaamsverandering. Veel vrouwen springen over van het ene dieet naar het andere, terwijl het zo gemakkelijk kan zijn. Eet gevarieerd, let op je calorieën en sport twee a drie keer per week een uurtje intensief. Dat is voldoende om echt een goed lijf te krijgen. Naar behoefte kun je het aanvullen met twee keer een uurtje cardio, maar noodzakelijk is dat echt niet. Het is allemaal zo simpel, je moet het alleen even doen.

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *