Het Paleo dieet

Het Paleo dieet

Je hoort er de laatste tijd veel van, vooral op de Amerikaanse weblogs: het Paleo dieet. Maar wat houdt het Paleo dieet nu precies in en werkt het inderdaad zo goed als men beweert?

Het idee achter het Paleo dieet

De principes achter het Paleo dieet zijn betrekkelijk eenvoudig te doorgronden. Het idee is dat onze voorouders vooral jagers en verzamelaars waren. Ze hadden dus geen vanilleroomijs, e-nummers en slagroomtaart. Wat ze vooral aten was vlees (van de jacht), vis, noten, vruchten en planten.

Het idee is dat onze lichamen nog steeds het best reageren op dat soort voedsel. Laten we zeggen dat we 150.000 jaar geleden allemaal paleo aten. Dat lijkt heel lang, maar dat is in de menselijke evolutie helemaal niet zo verschrikkelijk lang. In die tijd is ons eetpatroon echter met een verbluffend tempo veranderd. De mensen achter het Paleo dieet zeggen dat onze lichamen nog niet op dat nieuwe voedsel zijn ingespeeld en stellen dat we veel beter functioneren op de oude manier van eten.

Granen

Een specifieke boosdoener is graan. Eerder had ik het over 150.000 jaar verschil tussen ons en de paleo jagers. Tussen ons en de eerste boeren die graan gingen verbouwen zit echter nog veel minder tijd.

In die korte tijd zijn we bijna helemaal overgeschakeld op graanproducten. In onze westerse wereld eten we vrijwel uitsluitend brood, rijst en pasta. Allemaal producten waar granen in verwerkt zitten.

Die granen worden omgezet in glucose en daar kan ons lichaam volgens de paleotheorie niet goed tegen. Daarnaast is het zo dat er in granen gluten zitten. Nu is coeliaki een bekende vorm van glutenintolerantie, maar het Paleo dieet stelt dat eigenlijk iedereen slecht tegen gluten kan. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de lectinen die in granen zitten! Ook daar kan je lichaam volgens aanhangers van het paleo dieet slecht tegen.

Wat mag je dan wel eten volgens het Paleo dieet?

De producten die je nog wel mag eten volgens het paleo dieet zijn vrij uitgebreid.

Vlees. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat deze dieren niet gevoed dienen te zijn met granen, want dan eet je dus eigenlijk ook weer granen.Vis, groeten, fruit, noten en wat minder voor de hand liggende producten zoals knolgewassen. De scheiding is makkelijk te maken. Vraag je in de supermarkt af: aten onze voorouders dit? En als je nee antwoord, mag je het terugleggen.

Wat vinden wij van het Paleo dieet?

Wij hebben eigenlijk niet zo heel veel tegen het Paleo dieet. Het enige probleem dat we zien is dat het met het Paleo dieet lastig zal zijn om aan koolhydraten te komen. Vooral als je serieus wilt groeien in spieren is dat een probleem. Volgens sommige aanhangers van het Paleo dieet mag je dan smokkelen met witte rijst en zoete-aardappelen, dus daar ligt een mogelijkheid.

Dat we er geen probleem mee hebben, zegt niet dat we het volledig aanhangen. Het is een onschuldig dieet in die zin dat het een gezond leven en eventueel afvallen niet in de weg staat. Veel van de principes achter het Paleo dieet zijn volgens ons echter wetenschappelijk niet aan te tonen of volgens wetenschappers gewoon verkeerd.

We begrijpen de wens om terug te keren naar de natuur. Wij gaan er echter vanuit dat onze ontwikkeling ons ook een hoop goeds gebracht hebben. Denk daarbij bijvoorbeeld aan whey-eiwitten en creatine, aan snelle koolhydraten na het trainen enzovoort (en mobiele telefoons, internet, vliegen, centrale verwarming, antibiotica etc. etc.)

Kort samengevat: vooral doen als het je aanspreekt, maar als je echt topresultaten wilt, zul je wellicht wat willen smokkelen om voldoende koolhydraten binnen te krijgen.

 

Mocht je zelf geïnteresseerd zijn in het volgen van het Paleo dieet maar heb je moeite met het vinden van de juiste ingrediënten en recepten? Probeer dan het Super Simpel Paleo kookpakket. Dit kookpakket bestaat uit een serie kookboeken waarin je enorm veel inspiratie op kan doen voor gemakkelijke Paleo recepten. Zo wordt het toch wel wat makkelijker om ook het Paleo dieet te kunnen volgen!

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *